Az anyanyelvi készségek, a munkamemória és a szorongás szerepe az idegennyelvi olvasásban
Előadásomban egy kutatás eredményeit mutatom be, amely azt vizsgálta, hogy az anyanyelvi olvasásértés és dekódolási készségek, a munkamemória-kapacitás és az olvasási szorongás hogyan függ össze az idegennyelvi szövegértéssel és olvasási idővel. A magyarországi középiskolás angol nyelvtanulókkal végzett vizsgálat adatai azt mutatják, hogy az anyanyelvi olvasási teszten elért pontszámok, a munkamemória-terjedelem és az idegennyelvi olvasási szöveg feldolgozásával kapcsolatos szorongás szignifikáns előrejelzői voltak az idegennyelvi olvasási teszten elért teljesítménynek, míg az anyanyelvi dekódolási készségek nem járultak hozzá szignifikánsan az idegennyelvi szövegértés pontosságához. Az olvasással kapcsolatos magasabb szintű szorongás lassabb olvasással járt együtt. Az alacsonyabb szintű anyanyelvi dekódolási és idegennyelvi olvasási képességekkel rendelkező résztvevők hosszabb idő alatt teljesítették az idegennyelvi olvasási tesztet. Ezek az eredmények rávilágítanak arra, hogy az idegennyelvi olvasástesztek időtartamát rugalmasan kell időzíteni, hogy mindenki képességeit, beleértve az esetlegesen anyanyelvi szövegértéssel küzdő vagy más tanulási nehézséggel élő diákokét is, megbízhatóan tudjuk felmérni és értékelni.