Helga HATTYÁR
PhD
research fellow, research group leader
Institute for Language Technologies and Applied Linguistics
Helga HATTYÁR•Publications
Helga HATTYÁR
•
Publications
Filter setting
All
54 results
54 results
All
54 results
Hattyár Helga. 2024. Jelnyelv-elsajátítás és a nyelvi fejlődés változatosság. In: Svindt Veronika, Bóna Judit (szerk.) Általános Nyelvészeti Tanulmányok 36.: Tanulmányok az anyanyelv-elsajátítás köréből. Budapest: Akadémia Kiadó. 135–164.
Bokor Julianna, Hattyár Helga. 2023. Kompetenciamérési módszerek tesztelése sketiskolai dikok bevonásával. In: Kalcsó Gyula, Ludányi Zsófia, Tóth Mariann (szerk.) Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája: absztraktfüzet. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 79–80.
Hattyár Helga. 2023. A siketség konstrukció és a (jel)nyelvelsajátítás stratégiái siket gyerekeket nevelő halló családokban. In: Bárth M. János, Bodó Csanád, Szabó Gergely (szerk.) A szociolingvisztikai kutatás társadalmi hatásai: 22. Élőnyelvi Konferencia. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság (MNYT). 27.
Babutsán Rita, Bartha Csilla, Hattyár Helga, Mocsári Bernadett, Nagyné Kiss Anna, Sztari Bernadett, Tarr Zoltán, Tima Péter, Tücsök Dorottya. 2022. Interaktív jelnyelvi műhelyfoglalkozások az Egyetemi Anyanyelvi Napokon. ELTE BTK Egyetemi Anyanyelvi Napok (EAN). ELTE BTK, Budapest, 2022.04.21.
Bartha Csilla, Hattyár Helga. 2022. Névadás és névhasználat jelelő közösségekben – Multimodális onomasztikai kérdések nemzetközi kutatások tükrében: Alkalmazott Névkutatás 2022 szimpózium. Budapest, 2022.10.10.
Hattyár Helga, Tima Péter, Tücsök Dorottya, Vajda Melinda. 2022. Diákkörös börze, a Két- és többnyelvűségi diákműhely bemutatkozása. ELTE BTK Tudományos hét. ELTE BTK, Budapest, 2022.09.26.
Hattyár Helga. 2022. Új kompetenciamérési módszerek siketiskolai diákok bevonásával
Bartha Csilla, Hattyár Helga, Bokor Julianna. 2021. A pedagógiai gyakorlatok felmérésének lehetőségei és korlátai siketeket tanító gyógypedagógusok körében – Egy „megismételt” vizsgálat tanulságai
Bartha Csilla, Hattyár Helga, Tücsök Dorottya. 2021. Kari nyílt nap az ELTE BTK-n, Budapest, ELTE. 2020.01.23. Nyílt nap – a magyar jelnyelvi minor és a TKK bemutatása.
Szabó Éva, Bartha Csilla, Hattyár Helga. 2021. Mesére épülő e-learningfejlesztés: kutatási jelentés
Szabó Éva, Bartha Csilla, Hattyár Helga. 2021. Óvodai fejlesztő munka a cinkotai úti partnerintézményben: kutatási jelentés
Bartha Csilla, Hattyár Helga, Tücsök Dorottya. 2020. Nyílt nap – a magyar jelnyelvi minor és a TKK bemutatása: Kari nyílt nap az ELTE BTK-n, Budapest, ELTE. 2020.01.23.
Bokor Julianna, Hattyár Helga. 2020. Nyelvi fejlődés, nyelvi hozzáférés – Siket gyerekek magyar nyelvi kompetenciái. In: Heltai János Imre, Oszkó Beatrix (szerk.) Nyelvi repertoárok a Kárpát-medencében és azon kívül: Válogatás a 20. Élőnyelvi Konferencia (Budapest, 2018. augusztus 30. – szeptember 1.) előadásaiból. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. 104–122.
Hattyár Helga, Bokor Julianna. 2019. Siket gyermekek írásbeli szövegalkotásának jellemzői
Bartha Csilla, Hattyár Helga, Bokor Julianna. 2018. Siket gyermekek jelnyelvi teljesítményének értékelése. In: Balázs Géza, Lengyel Klára (szerk.) Grammatika és oktatás – időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat. Budapest: ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék; Inter Nonprofit Kft; Magyar Szemiotikai Társaság (MSZT). 419–434.
Bokor Julianna, Hattyár Helga. 2018. Siket gyermekek nyelvi repertoárjának vizsgálata
Bartha Csilla, Hattyár Helga, Szabó M Helga, Ökrös Ferenc. 2013. JelEsély: A magyar jelnyelv sztenderdizációjának elméleti és gyakorlati lépései
Bartha, Csilla, and Helga Hattyár (eds.). 2012. Multilingualism in Europe: Prospects and Practises in East-Central Europe. Budapest: L'Harmattan Kiadó; Magyar Tudományos Akadémia (MTA).
Andó Éva, Dér Csilla Ilona, Hattyár Helga, Horváth Katalin, Spannarft Marcellina, Jónás Frigyes, Kállay Géza, Vladár Zsuzsa, Havas Ferenc. 2011. Zsilka János szerves–dialektikus elmélete és hatásai: (hozzászólások, passim). In: Kiss Zoltán, Ladányi Mária, Petykó Márton (szerk.) A pszicholingvisztikától a beszédtechnológiáig: Tanulmányok az alkalmazott nyelvészet hagyományos és új témaköreiből. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 121–148.
Bartha Cs, Hattyár H (szerk.). 2011. Siketség, kétnyelvűség, oktatás: Szemelvénygyűjtemény. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpont.
Bartha Cs, Hattyár H. 2011. A magyarországi siket közösség és a magyarországi jelnyelv: Siketség, nyelvhasználat, identitás. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpont.
Borbély A, Vanconé Kremmer I, Hattyár H (szerk.). 2009. Nyelvideológiák, attitűdök és sztereotípiák: 15. Élőnyelvi konferencia tanulmánykötete. Budapest: Fórum Kisebbségkutató Intézet, Gramma Nyelvi Iroda; Dunaszerdahely: MTA Nyelvtudományi Intézet; Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-Európai Tanulmányok Kara.
Borbély A, Vanconé Kremmer I, Hattyár H. 2009. Bevezető a 15. Élőnyelvi Konferencia kötetéhez. In: Borbély A, Vanconé Kremmer I, Hattyár H (szerk.) Nyelvideológiák, attitűdök és sztereotípiák: 15. Élőnyelvi konferencia tanulmánykötete. Budapest: Fórum Kisebbségkutató Intézet, Gramma Nyelvi Iroda; Dunaszerdahely: MTA Nyelvtudományi Intézet; Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-Európai Tanulmányok Kara. 9–15.
Hattyár H. 2009. A sztereotípiák, előítéletek és attitűdök hatása a siketek nyelvelsajátítására. In: Borbély A, Vanconé Kremmer I, Hattyár H (szerk.) Nyelvideológiák, attitűdök és sztereotípiák: 15. Élőnyelvi konferencia tanulmánykötete. Budapest: Fórum Kisebbségkutató Intézet, Gramma Nyelvi Iroda; Dunaszerdahely: MTA Nyelvtudományi Intézet; Nyitra: Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-Európai Tanulmányok Kara. 191–199.
Hattyár H. 2008. A magyarországi siketek nyelvelsajátításának és nyelvhasználatának szociolingvisztikai vizsgálata. PhD diss.
Hattyár H, Kontra M. 2001. Számít(-e) a kérdőszó a kérdésben?. In: Papp György (szerk.) 11. Élőnyelvi Konferencia: Az Újvidéki Egyetem Magyar Tanszékének Évkönyve. Újvidék: Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Kar. 185–196.
Hattyár H. 2001. Bartha Csilla: A kétnyelvűség alapkérdései. Beszélők és közösségek. (ismertetés). NYELVTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK 98: 335–343.
Hattyár H. 2001. Lampl Zsuzsanna: A saját útját járó gyermek. (ismertetés). MAGYAR NYELV 97, 1: 105–111.
Hattyár H. 2000. A siketoktatás elméleti és gyakorlati kérdései. EDUCATIO 9, 4: 776–790.