Ákos GOCSÁL
PhD
research fellow
Institute for General and Hungarian Linguistics
Ákos GOCSÁL•Publications
Ákos GOCSÁL
•
Publications
Filter setting
All
163 results
163 results
All
163 results
Gocsál Ákos, Partos Dorka. 2024. Beszéddallamok szemléltetésének és manipulálásának lehetőségei a magyar nyelv tanításában. In: Találkozások az anyanyelvi nevelésben 5. Régi témák, új nézőpontok a nyelvészetben és a nyelvi nevelésben: Absztraktkötet. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar (PTE BTK) Nyelvtudományi Tanszék. 10–11.
Gocsál Ákos, Fejes Attila. 2023. Hangrekonstrukciós módszerek alkalmazása régi filmhíradók beszédanyagán. In: Albert Ágnes, Bóna Judit, Borbás Gabriella Dóra, Brdar-Szabó Rita, Csizér Kata, Deme Andrea, Gósy Mária (szerk.)et al. Felelős nyelvészet – Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia 2. Absztraktfüzet. Socially responsible linguistics – Applied Linguistics Conference 2. Abstract Booklet. Budapest: ELTE BTK. 47–47.
Gocsál Ákos, Tadayyon Chahartagh Nafiseh, Nourbakhsh Mandana. 2023. A fonetika tanítása online környezetben. In: Karlovitz János Tibor (szerk.) XI. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia: Vzdelávacia, výskumná a metodická konferencia: Program, tartalmi összefoglalók - abstrakty. Komárno: International Research Institute. 16.
Gocsál Ákos. 2023. Relációs adatbázis fejlesztése beszélt nyelvi adatbázisok metaadatainak kezeléséhez LibreOffice Base rendszerben. In: Gráczi Tekla Etelka, Horváth Viktória, Juhász Kornélia, Kohári Anna, Krepsz Valéria, Mády Katalin (szerk.) Speech Research conference: Hungarian Research Centre for Linguistics. Budapest, 23-24. February 2023. Budapest: Hungarian Research Centre for Linguistics. 43–45.
Gocsál, Ákos, and Dorka Éva Partos. 2023. Emotions Behind the Text: Reconstructing Speech Melodies Using Musical Notations. In: Gocsál Ákos (szerk.) Kutatás közben A Művészek a Művészetért Szakkollégium 4. online műhelykonferenciája / Research in Progress The 4th Online Conference of the Artists for Arts College of Advanced Studies: absztraktfüzet / book of abstracts. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar. 23–23.
Gocsál, Ákos, and Tadayyon Chahartagh Nafiseh. 2023. Influence of Language Familiarity on Speaker Age Estimations. In: Gráczi Tekla Etelka, Horváth Viktória, Juhász Kornélia, Kohári Anna, Krepsz Valéria, Mády Katalin (szerk.) Speech Research conference: Hungarian Research Centre for Linguistics. Budapest, 23-24. February 2023. Budapest: Hungarian Research Centre for Linguistics. 22–24.
Gocsál, Ákos. 2023. A Relational Database for Researching Music and Speech in Old Newsreels. In: Gocsál Ákos (szerk.) Kutatás közben A Művészek a Művészetért Szakkollégium 4. online műhelykonferenciája / Research in Progress The 4th Online Conference of the Artists for Arts College of Advanced Studies: absztraktfüzet / book of abstracts. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar. 25–25.
Gocsál, Ákos. 2023. Russian Parallels in Hungarian Cinema of the 1950s. In: Демченко А.И. (szerk.) Диалог искусств и арт-парадигм. Статьи. Очерки. Материалы. Том 49: по материалам X Международного научного форума «Диалог искусств и арт-парадигм» «SCIENCEFORUM PAN-ART X». Грандиозный эксперимент ХХ века: pro et contra (К 100-летию образования СССР и 30-летию его распада). Saratov: Саратовская государственная консерватория имени Л.В. Собинова. 206–217.
Lukács Elek, Proszenyák Laura, Bánfi Petra, Bazsó Boglárka, Magyari Virág, Németh Ferenc, Hecker Noémiet al.. 2023. Szakkollégiumi hangverseny 2..
Gocsál Ákos. 2022. A beszélő személy jellemzésekor alkalmazott sztereotípiák. In: Bánáti Diána, Mihalkó József (szerk.) XVI. Pro Scientia Aranyérmesek Konferenciája (PSAK 2022) - Összefoglalók: Szeged, 2022. október 13-15. Szeged: Pro Scientia Aranyérmesek Társasága; Szegedi Tudományegyetem (SZTE). 52.
Gocsál Ákos. 2022. PowerPoint-tippek – Kép fokozatos felfedése
Gocsál, Ákos. 2022. Musicians’ and non-musicians’ voice-based impressions about the body size of speakers. In: Strenáčiková Mária (szerk.) Horizonty umenia 9 /Horizons of Art 9 Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie / Paper Proceedings of the International Scientific Web Conference. Banská Bystrica: Akadémia umení v Banskej Bystrici, Fakulta múzických umení. 21–28.
Gocsál, Ákos. 2022. Transfer effects of music learning on speech perception. In: Gocsál Ákos (szerk.) Kutatás közben... A Művészek a Művészetért Szakkollégium III. online műhelykonferenciája - absztraktfüzet: Research in progress…The 3rd Online Conference of the Artists for Arts College. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar. 14.
Szeteli Anna, Gocsál Ákos, Szente Gábor, Alberti Gábor. 2022. Hát. In: Dóla Mónika, Szabó Veronika (szerk.) Mik ezek a kis izék?: MID-nap a diskurzusjelölőkről. 12–29.
Szeteli, Anna, Ákos Gocsál, Gábor Szente, and Gábor Alberti. 2022. Differentiation of segmentally identical expressions occurring in the same or different sentence zones in Hungarian by duration, pitch, intensity and irregular voicing. ACTA LINGUISTICA ACADEMICA 69, 2: 163–187. https://doi.org/10.1556/2062.2022.00535.
Fejes Attila, Gocsál Ákos. 2021. Egy ikerpár a kriminalisztikai célú beszélőazonosítás célkeresztjében – esettanulmány. In: Albert Ágnes, Bóna Judit, Borbás Gabriella Dóra, Brdar-Szabó Rita, Csizér Kata, Deme Andrea, Gósy Mária, Kuna Ágnes, Markó Alexandra, Vladár Zsuzsa (szerk.) Felelős nyelvészet – Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Absztraktfüzet. Socially responsible linguistics – Applied Linguistics Conference. Abstract Booklet. Budapest: ELTE BTK. 42.
Gocsál Ákos. 2021. A beszéd egyedi hangzásának szerepe a tanár-diák kapcsolatban: kutatási irányok, fejlesztési lehetőségek. In: Karlovitz János Tibor (szerk.) IX. NEVELÉSTUDOMÁNYI ÉS SZAKMÓDSZERTANI KONFERENCIA (Vzdelávacie, výskumné a metodické konferencia) - TARTALMI ÖSSZEFOGLALÓK – ABSTRAKTY. Komárno: International Research Institute. 29–29.
Gocsál Ákos. 2020. Magyar nyelvészek közlései a beszéd egyéni jellemzőiről a XIX. – XX. század fordulójának fonetikai szakirodalmában. In: Kutatás közben...: online műhelykonferencia (Pécsi Tudományegyetem, Művészeti Kar). Pécs: Művészek a Művészetért Szakkollégium. 9.
Gocsál, Ákos, Mária Gósy, Tekla Etelka Gráczi, Dorottya Gyarmathy, Viktória Horváth, Anna Huszár, Anna Kohári, Valéria Krepsz, and Katalin Mády (eds.). 2020. Speech Research Conference. Hungarian Research Institute for Linguistics. Budapest, 14-15th December 2020 = Beszédkutatás konferencia. Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 2020. december 14-15.. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. https://doi.org/10.18135/BeszKutKonf.2020.
Gráczi Tekla Etelka, Gósy Mária, Krepsz Valéria, Markó Alexandra, Huszár Anna, Damásdi Nóra, Gocsál Ákos. 2020. Az alapfrekvencia jellemzői az életkor és nem függvényében. In: Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Bóna Judit, Gráczi Tekla Etelka, Markó Alexandra (szerk.) Nyelv, kultúra, identitás. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben: III. Fonetika. Budapest: Akadémiai Kiadó. Paper: https://mersz.hu/hivatkozas/m675nyki3f_23.
Szeteli Anna, Gocsál Ákos, Szente Gábor, Alberti Gábor. 2020. A hát diskurzusjelölő prozódiai megvalósulásának vizsgálata felolvasásokban. In: Gocsál Ákos, Gósy Mária, Gráczi Tekla Etelka, Gyarmathy Dorottya, Horváth Viktória, Huszár Anna, Kohári Anna, Krepsz Valéria, Mády Katalin (szerk.) Speech Research Conference. Hungarian Research Institute for Linguistics. Budapest, 14-15th December 2020 = Beszédkutatás konferencia. Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 2020. december 14-15.. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. 83–85.
Gocsál Ákos (szerk.). 2019. Hang – Élmény – Tanítás. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar.
Gocsál Ákos. 2019. A tanár hangja, a tanuló hangja – reflexiók a beszéd hangzásáról XIX. századi amerikai szerzők pedagógiai munkáiban. In: Gocsál Ákos (szerk.) Hang – Élmény – Tanítás. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar. 81–90.
Gráczi Tekla Etelka, Gósy Mária, Huszár Anna, Damásdi Nóra, Gocsál Ákos. 2019. A beszédjellemzők változása az életkor és nem függvényében. In: Anon A (szerk.) MANYE XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus: Absztraktfüzet: Nyelv, kultúra, identitás – Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar; Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete (MANYE). 70–70.
Gráczi, Tekla Etelka, Mária Gósy, Valéria Krepsz, Anna Huszár, Nóra Damásdi, Alexandra Markó, and Ákos Gocsál. 2019. Voice patterns associated with age and gender of speakers across the lifespan.. In: 3rd Phonetics and Phonology in Europe PaPE. 184–185.
Gocsál, Ákos, and Bence Vas. 2018. Music Teacher Education and Training of Mentors at the University of Pécs. In: 33rd ISME World Conference: Life's Journey through Music. 64–64.
Gocsál, Ákos. 2018. A qualitative analysis of pre-service music teachers’ essays of previous school experiences. In: Váradi Judit, Szűcs Tímea (szerk.) Művészet és oktatás – a művészet oktatása = Art and Education – Education of the Art: 2. zenepedagógiai konferencia : Absztraktkötet = 2nd Conference of Music Pedagogy : Abstracts. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 17.
Gocsál, Ákos. 2018. An acoustic analysis of stress in texts read by musicians and non-musicians. In: 33rd ISME World Conference: Life's Journey through Music. 63–63.
Gocsál, Ákos, and Szabolcs Bandi. 2017. An assessment of student teachers’ entering beliefs about the teacher’s role. In: Váradi Judit, Szűcs Tímea (szerk.) Zenepedagógiai konferencia a felsőfokú tanárképzés 50. évfordulója alkalmából = Conference of Music Pedagogy celebrating the 50th anniversary of music teacher education. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó. 33–34.
Szabó Veronika, Schirm Anita, Gocsál Ákos. 2017. A hát diskurzusjelölő prozódiai sajátosságai a SZÖSZI két interjújában. In: Ivaskó Lívia, Maleczki Márta, Németh T Enikő, Szécsényi Tibor (szerk.) Újdonságok a szemantikai és pragmatikai kutatásokban 2017. Szeged: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar. Paper: http://ling.bibl.u-szeged.hu/pragmatika/images/konferencia/2017/SZPK2017-SzaboV-SchirmA-GocsalA.pdf.
Gocsál Ákos. 2011. A BESZÉDAKUSZTIKAI PARAMÉTEREK ÉS A BESZÉLŐ SZEMÉLYISÉGJEGYEI KÖZÖTTI ÖSSZEFÜGGÉSEK VIZSGÁLATA. PhD diss., Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Gocsál, Ákos, and Renáta Tóth. 2011. The project method in multimedia education - a case study.
Gocsál, Ákos, and Miretta Giacometti. 2010. Creativity and leadership: The electronic training tool of the FEPIC project
Gocsál, Ákos. 2010. Speaker perception: voice evokes coherent ideas in the listener
Lénárt, Anett, and Ákos Gocsál. 2010. An analysis of attitudes towards various competences among the students of the Pollack Mihály Faculty of Engineering
Lénárt, Anett, and Ákos Gocsál. 2010. An analysis of attitudes towards various competences among the students of the Pollack Mihály Faculty of Engineering. In: P Iványi (szerk.) Conference on Engineering Research: Anniversary Volume Honoring Amália and Miklós Iványi : Sixth Internatonal PhD & DLA Symposium. Pécs: Pollack Press; Komló: Rotari Press. C57.
Gocsál, Ákos. 2009. An analysis of the digital divide among the students of the Pollack Mihaly Faculty of Engineering
Chris, Gifford, Ákos Gocsál, Bálint Radó, Goncalves Susana, and Wolodzko Elzbieta. 2008. Intercultural Learning for European Citizenship: How every higher education course can develop competences to appreciate diversity and multiculturality, work in international contexts, and understand other cultures and customs
Gocsál, Ákos, and Renáta Tóth. 2008. Internet addiction among the students of the Pollack Mihály Faculty of Engineering. In: Várady Géza (szerk.) Proceedings of the International Conference on Engineering Education, ICEE 2008: New challenges of engineering education and research in the 21st century. Pécs: University of Pécs Pollack Mihály Faculty of Engineering. 1–8. Paper: 15-11.
Gocsál, Ákos. 2008. Some extralinguistic factors influencing variations of speech acoustic parameters
Gocsál, Ákos. 2008. Students in virtual communitie
Lénárt, Anett, and Ákos Gocsál. 2008. Internet-related activities of students of information technology. In: Várady Géza (szerk.) Proceedings of the International Conference on Engineering Education, ICEE 2008: New challenges of engineering education and research in the 21st century. Pécs: University of Pécs Pollack Mihály Faculty of Engineering. 169. Paper: 15-5.
Nilüfer, Pembecioğlu Öcel, Ákos Gocsál, Renáta Tóth, and Ross Alistair. 2008. Children's Depictions in Television Advertisements. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea).
Gifford, Chris, Ákos Gocsál, Susana Goncalves, and Elzbieta Wolodzko. 2007. Raising awareness of citizenship related competences in higher education: First steps and contributions from the working group
Gifford, Chris, Elzbieta Wolodzko, Susana Goncalves, and Ákos Gocsál. 2007. National Strategies on Citizenship Related Competencies in Higher Education: A Comparison of Poland, UK, Hungary and Portugal. In: Ross A (szerk.) Citizenship Education in Society: Proceedings of the Ninth Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea). 243–250.
Gocsál, Ákos, Chris Gifford, Susana Goncalves, and Elzbieta Wolodzko. 2007. The activities of the Children’s Identity and Citizenship in Europe thematic Network – higher education in a multiucultural context, as a focus area of one CiCe working group
Gocsál, Ákos, Renáta Tóth, and Judit Tóth. 2007. Hungarian adolescents' reflections about their societal environment: an analysis of weblogs. In: Kovalcikova I (szerk.) Children's Identity and Citizenship in the Visegrad Context: Proceedings of the International Academic Conference. Presov: University of Prešov. 82–94.
Pembecioglu, Öcel Nilüfer, Ákos Gocsál, and Renáta Tóth. 2007. An Analysis of Television Programmes for Children Broadcast in Hungary and Turkey. In: Ross A (szerk.) Citizenship Education in Society: Proceedings of the Ninth Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea). 521–534.
Gocsál Ákos, Huszár Ágnes. 2006. A spontán beszéd és a hangos olvasás időszerkezetének összehasonlítása férfi és női beszélőknél. MODERN NYELVOKTATÁS 12, 3-4: 37–47.
Gocsál, Ákos, and Ágnes Huszár. 2006. Gender differences in attitudes towards social activities in college students. In: Ross A (szerk.) Citizenship Education: Europe And The World: Proceedings of The Eighth Conference of The Children's Identity And Citizenship in Europe Thematic Network. London: London Metropolitan University. 163–168.
Goncalves, Susana, Cliff Gifford, Elsbieta Wolodzko, and Ákos Gocsál. 2006. Raising awareness of citizenship related competences in higher education: First steps and contributions from the working group. In: Ross A (szerk.) Citizenship Education: Europe And The World: Proceedings of The Eighth Conference of The Children's Identity And Citizenship in Europe Thematic Network. London: London Metropolitan University. 609–620.
Fehér Péter, Gocsál Ákos, Gocsál Klára. 2004. Internet az oktatásban - taneszközök a Hálón
Gocsál Ákos, Huszár Ágnes. 2003. Csábító hangok. BESZÉDKUTATÁS 11: 9–18.
Gocsál, Ákos, and Ágnes Huszár. 2003. Values in advertisements for children. In: Ross A (szerk.) A Europe of Many Cultures: Proceedings of The Fifth Conference of The Children's Identity And Citizenship in Europe Thematic Network. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea). 259–262.
Kvasznicza Zoltán, Gocsál Ákos. 2003. A mérnök-, és mérnöktanár képzés gyakorlati vonatkozásai a PTE PMMFK-n
Krzywosz-Rynkiewicz, Beata, Cathie Holden, Panayota Papoulia-Tzelepi, Julia Spinthourakis, de Freitas Maria Luisa, Hugo Verkest, Marjanca Pergar Kuscer, Ákos Gocsál, and Riittaa Korhonen. 2002. Attitudes and identity: a comparative study of the perspectives of European children. In: Ross A (szerk.) Future Citizens in Europe: Proceedings of The Fourth Conference of The Children's Identity And Citizenship in Europe : Thematic Network. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea). 339–351.
Gocsál, Ákos, and Judit Cseh. 2001. 18-year-old Hungarian students perceptions about a Hungarian feature film made during the Stalinist period. In: Ross A Learning for Democratic Europe: Proceedings of the third conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: University of North London. 153–159.
Gocsál, Ákos, Beata Krzywosz-Rynkiewicz, Cathie Holden, Panayota Papoulia-Tzelepi, Maria Luisa de Freitas, Hugo Verkest, Marjanca Kuscer, and Riitta Korhonen. 2001. Attitudes and identity: A comparative study of the perspectives of European children. In: Ross A Learning for Democratic Europe: Proceedings of the third conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: University of North London. 93–101.
Gocsál, Ákos. 2000. Hungarian students' perceptions of the Roma minority. In: Ross A (szerk.) Developing identities in Europe: citizenship education and higher education : proceedings of the second conference of the Children's Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: Children’s Identity and Citizenship European Association (CiCea). 167–173.
Gocsál Ákos. 1999. Egyéni különbségek az artikulációs tempó percepciójában. In: Gósy Mária (szerk.) Beszédkutatás '99. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. 19–29.
Gocsál, Ákos. 1999. Prospects of civic education in teaching and teacher training: the experience of Hungary. In: Ross A (szerk.) Young Citizens in Europe: Proceedings of the First Conference of the Childrens's Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London: University of North London. 101–106.
Gocsál Ákos. 1998. Életkorbecslés a beszélő hangja alapján. BESZÉDKUTATÁS 98, 6: 122–134.
Gocsál Ákos. 1995. A multikulturális oktatás szociológiai okai. In: Vastagh Zoltán (szerk.) Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem, Tanárképző Intézet. 119–134.
Bárdossy Ildikó, Gocsál Ákos, Szauer Ilona. 1994. Projektek az oktatásban (Bevezető tanulmány): Projektek az oktatásban. Válogatás a Projektek az oktatásban c. speciálkollégium hallgatóinak munkáiból.