Ágnes HÁMORI
PhD
research fellow
Institute for Language Technologies and Applied Linguistics
Ágnes HÁMORI•Publications
Ágnes HÁMORI
•
Publications
Filter setting
All
94 results
94 results
All
94 results
Hámori Ágnes, Bóna Judit. 2024. A beszélöváltások időzítése 5 és 9 éves korú gyermekeknél. Életkori jellemzők és a beszédtempó szerepe. In: Svindt Veronika, Bóna Judit (szerk.) Általános Nyelvészeti Tanulmányok 36.: Tanulmányok az anyanyelv-elsajátítás köréből. Budapest: Akadémia Kiadó. 109–134.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes. 2023. Digitális oktatás a cigány gyermekek szemszögéből: Nehézségek, vágyak, tapasztalatok és bevált módszerek a covidkorszak idején és után. In: Kalcsó Gyula, Ludányi Zsófia, Tóth Mariann (szerk.) Pelikon 2023. A nyelv megújuló szerepe az oktatásban. A Peli III. oktatásnyelvészeti konferenciája: absztraktfüzet. Eger: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 84–86.
Hámori Ágnes, Bóna Judit. 2023. A beszélőváltások időzítése 5 és 9 éves gyermekek társalgásában: a milliszekundumok változásai a nyelvi fejlődés során. In: Horváth Viktória, Dér Csilla Ilona, Hámori Ágnes, Krepsz Valéria (szerk.) Empirikus társalgáskutatás Magyarországon. Budapest: HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont. 245–277. https://doi.org/10.18135/Empirikus.2023.12.
Hámori, Ágnes, and Judit Bóna. 2023. Age patterns and individual variability in turn taking: timing and strategies in the conversation of 5- and 9-year-old children. In: Gráczi Tekla Etelka (szerk.) SpeakVar Workshop: A workshop on intraspeaker and interspeaker variability: Book of abstracts. Budapest: Hungarian Research Centre for Linguistics. 45–48.
Kuna, Ágnes, and Ágnes Hámori. 2023. Metapragmatics and reflections in support of knowledge transfer and common ground in doctor-patient interaction. In: Bigi Sarah, Rossi Maria Grazia (szerk.) A Pragmatic Agenda for Healthcare: Fostering inclusion and active participation through shared understanding. Amsterdam: John Benjamins. 200–226. https://doi.org/10.1075/pbns.338.08kun.
Hámori Ágnes. 2022. A ko-konstrukció jelensége a társalgásban: együttműködő elmék, társas jelentések és a fordulókonstrukciók összefüggései. In: Heller Kata, Steiner Ildikó (szerk.) Az alkalmazott nyelvészet esernyője alatt: Hallgatói tanulmányok. Budapest: ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék. 41–65.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes. 2021. A beszédmódok dinamikája az interakciókban: a beszédalkalmazkodás-elmélet lehetőségei a társas nyelvhasználat vizsgálatában. In: Kontra Miklós, Borbély Anna (szerk.) Tanulmányok a budapesti beszédről: a Budapesti Szociolingvisztikai Interjú alapján. Budapest: Gondolat Kiadó. 299–311.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes. 2021. Stílus a szociolingvisztikában, stílus az interakcióban: Nyelvi variabilitás és társas jelentések a szociolingvisztika társas-konstruktivista stílusvizsgálataiban. In: Kontra Miklós, Borbély Anna (szerk.) Tanulmányok a budapesti beszédről: a Budapesti Szociolingvisztikai Interjú alapján. Budapest: Gondolat Kiadó. 261–296.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes. 2021. Társadalmilag felelős nyelvészet járványhelyzetben: Poszt-COVID-generációs kihívások és megoldási utak felé. A Magyar Tudomány Ünnepe, „Tudomány: iránytű az élhető jövőhöz” (online rendezvény). Budapest, NYTK, 2021.11.11.
Hámori Ágnes. 2021. Gyermekek társalgása 6 és 8 éves korban: konverzációs készségek és fejlődésük. In: Bátyi Szilvia, Vígh-Szabó Melinda (szerk.) XXVIII. MAGYAR ALKALMAZOTT NYELVESZETI KONGRESSZUS: Nyelvek, nyelvváltozatok, következmények (absztraktfüzet). Veszprém: Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete (MANYE); Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar. 26–27.
Horváth Viktória, Bóna Judit, Dér Csilla Ilona, Gyarmathy Dorottya, Hámori Ágnes, Huszár Anna, Krepsz Valéria, Weidl Zsófia. 2021. Fonetika és társalgáskutatás: a beszélőváltások kérdésköre. In: Markó Alexandra (szerk.) Tanulmányok a beszédtudomány alkalmazásainak köréből. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 251–278.
Krepsz Valéria, Huszár Anna, Hámori Ágnes, Gyarmathy Dorottya, Horváth Viktrória. 2021. Beszélőváltások a társalgásban: dinamikus megvalósulás és időzítési jellemzők. In: Bátyi Szilvia, Vígh-Szabó Melinda (szerk.) XXVIII. MAGYAR ALKALMAZOTT NYELVESZETI KONGRESSZUS: Nyelvek, nyelvváltozatok, következmények (absztraktfüzet). Veszprém: Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete (MANYE); Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar. 38–39.
Várnai Zsuzsa, Hámori Ágnes. 2021. “Сувениры Севера” Minority identity and discourse. In: Szeverényi Sándor (szerk.) Uralic studies, languages, and researchers: Proceedings of the 5th Mikola Conference. Szeged: University of Szeged, Department of Altaic Studies. 201–227. https://doi.org/10.14232/sua.2021.54.201-227.
Gyarmathy Dorottya, Krepsz Valéria, Dér Csilla Ilona, Hámori Ágnes, Horváth Viktória. 2020. Háttércsatorna-jelzések: határterület és új szempontok a diskurzusok elemzésében. In: Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Dér Csilla Ilona, Csontos Nóra (szerk.) Nyelv, kultúra, identitás. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben: II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció. Budapest: Akadémiai Kiadó. 113–118.
Hámori Ágnes, Dér Csilla Ilona. 2020. A beszélőváltások dinamikus jellemzői II. Pragmatikai/társalgáselemzési aspektusok: Lexikális elemek a fordulók végén és kezdetén a magyar társalgásokban: a ’tehát’, az ’úgyhogy’ és a ’hát’. In: Gocsál Ákos, Gósy Mária, Gráczi Tekla Etelka, Gyarmathy Dorottya, Horváth Viktória, Huszár Anna, Kohári Anna, Krepsz Valéria, Mády Katalin (szerk.) Speech Research Conference. Hungarian Research Institute for Linguistics. Budapest, 14-15th December 2020 = Beszédkutatás konferencia. Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 2020. december 14-15.. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet. 45–46.
Hámori Ágnes, Dér Csilla. 2020. A beszélőváltások dinamikus jellemzői II.: Lexikális elemek a fordulók végén és kezdetén magyar társalgásokban: a ’tehát’, az ’úgyhogy’ és a ’hát’
Hámori Ágnes, Várnai Zsuzsanna. 2020. „Szibéria ékszerei”. Kisebbségi identitás és diskurzus: őslakos közösségek reprezentációja a tajmiri digitális médiában
Hámori Ágnes. 2020. „Mi lehet az oka ennek, mit gondoltok?” : A metakognitív nyelvhasználat elemzése az osztálytermi diskurzusban. In: Ludányi Zsófia, Jánk István, Domonkosi Ágnes (szerk.) A nyelv perspektívája az oktatásban. Válogatás a PeLiKon2018 oktatásnyelvészeti konferencia előadásaiból. Eger: EKE Líceum Kiadó. 273–295. https://doi.org/10.17048/Pelikon2018.2020.273.
Hámori Ágnes. 2020. „Szóval, úgyhogy, tehát...” A „bizonytalan-zárású” mondatok mint a társalgás egy sajátos mondattípusa: a konstrukció a fordulóváltás-szerveződés és pragmatikai stratégiák szolgálatában
Hámori Ágnes. 2020. Diskuráljunk a diskurzuselemzésről!. ÉDES ANYANYELVÜNK 42, 1: 16–16.
Hámori Ágnes. 2020. Nyelvfejlődés csecsemő-kortól kamaszkorig
Horváth Viktória, Krepsz Valéria, Gyarmathy Dorottya, Hámori Ágnes, Dér Csilla Ilona, Huszár Anna. 2020. A társalgás- és fordulószerveződés kvantitatív és kvalitatív vizsgálata: lehetőségek és kihívások
Krepsz, Valéria, Ágnes Hámori, Dorottya Gyarmathy, Csilla Ilona Dér, and Viktória Horváth. 2020. Phonetic and pragmatic aspects of dynamic management of turn-takings in 3-participant conversations
Krepsz, Valéria, Dorottya Gyarmathy, Csilla Ilona Dér, Ágnes Hámori, and Viktória Horváth. 2020. The effect of the partner’s age on backchanneling behaviour. In: Taschenberger Linda (szerk.) SPPL2020: 2nd Workshop on Speech Perception and Production across the Lifespan: Book of Abstracts. London: University College London (UCL). 40–42.
Kuna Ágnes, Hámori Ágnes. 2019. „Hallgatom, mi a panasz?” A metapragmatikai reflexiók szerepei és mintázatai az orvos-beteg interakciókban
Bartha Csilla, Hámori Ágnes, Holecz Margit. 2018. Kölcsönös bevonódás, korpuszalapúság, multidiszciplinaritás a JelEsély és Nyelvesély projektben: Az oktatási nyelvi tervezés egy lehetséges szociolingvisztikai modellje. In: Balázs Géza, Lengyel Klára (szerk.) Grammatika és oktatás – időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat. Budapest: ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék; Inter Nonprofit Kft; Magyar Szemiotikai Társaság (MSZT). 373–399.
Hámori Ágnes, Horváth Viktória. 2018. Több szem többet lát, avagy a beszélőváltás pragmatikai és fonetikai szempontból
Hámori Ágnes, Kuna Ágnes. 2018. Mit adhat a nyelvészet az orvos-beteg kapcsolatnak?
Hámori Ágnes. 2018. "Jó lett, Taven baktali!" Egy orális kultúra vizualitása: a cigány nyelv meg-JEL-enései a Youtube szemiotikai terében. In: Erika-Mária Tódor, Enikő Tankó, Zsuzsanna Dégi (szerk.) Nyelvi tájkép, nyelvi sokszínűség II.: Nyelvhasználati terek és nyelvi sokszínűség. Cluj-Napoca: Scientia Kiadó. 13–31.
Hámori Ágnes. 2018. Az érzelmek elemzési lehetőségei a kognitív poétikai kutatásban és korpuszfeldolgozásban. In: Domonkosi Ágnes, Simon Gábor (szerk.) Nyelv, poétika, kogníció: Elmélet és módszer a poétikai kutatásban : a 2016. május 11-én az Eszterházy Károly Főiskolán megrendezett műhelykonferencia anyaga. Eger: Líceum Kiadó. 139–173.
Hámori Ágnes. 2018. Diskurzusműfajok és beszélt nyelvi szövegtípusok: szociokulturális gyakorlat, elsajátítás és tudás az oktatásban és a mindennapokban. In: Balázs Géza, Lengyel Klára (szerk.) Grammatika és oktatás – időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat. Budapest: ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék; Inter Nonprofit Kft; Magyar Szemiotikai Társaság (MSZT). 71–84.
Hámori Ágnes. 2018. Kulcskompetenciák fejlesztése a tanórán: metanyelv, reflexív tudatosság és metakognitív készségek kapcsolata az osztálytermi diskurzusban
Hámori Ágnes. 2018. Mit tudunk arról, amit mondunk, és mit mondunk arról, amit tudunk? A metanyelv, metakommunikáció, metakogníció és metapragmatikai tudatosság fogalmai és jelentősége a nyelvhasználatban
Hámori Ágnes. 2018. Pragmatikai tudás és metapragmatikai tudatosság 6 éves gyermekeknél
Hámori, Ágnes, Csilla Ilona Dér, Dorottya Gyarmathy, Valéria Krepsz, and Viktória Horváth. 2018. Backchannels: An old-new phenomenon bringing new perspectives to discourse analysis
Bokor Julianna, Hámori Ágnes, Nagyné Kiss Anna. 2017. A magyarországi siketoktatás gyakorlatáról az iskolai vizsgálatok tükrében. In: Benő Attila, Fazakas Noémi (szerk.) Élőnyelvi kutatások és a dialektológia: Válogatás a 19. Élőnyelvi Konferencia - Marosvásárhely, 2016. szeptember 7-9. - előadásaiból. Kolozsvár: Erdélyi Múzeum Egyesület (EME). 252–273.
Hámori Ágnes, Nagyné Kiss Anna, Romanek Péter Zalán, Tarr Zoltán, Tücsök Dorottya. 2017. Jelnyelvi hozzáférés és átjárhatóság: A JelEsély szótár és Jelkincstár tartalmi jellemzői és technikai megvalósítása -- képekkel. In: Benő Attila, Fazakas Noémi (szerk.) Élőnyelvi kutatások és a dialektológia: Válogatás a 19. Élőnyelvi Konferencia - Marosvásárhely, 2016. szeptember 7-9. - előadásaiból. Kolozsvár: Erdélyi Múzeum Egyesület (EME). 226–240.
Hámori Ágnes. 2017. A figyelem fő aspektusai a nyelvben, nyelvelsajátításban és az oktatásban: a társas-kognitív nyelvészet, a jelnyelvkutatás és az oktatás metszéspontjai
Hámori Ágnes. 2017. A nevetés mint háttércsatorna-jelzés, kontextualizációs utasítás és a perspektivizáció eszköze
Hámori Ágnes. 2017. A vicc mint társalgási műfaj, séma és forgatókönyv: interakcionális, pragmatikai és kognitív szerep
Hámori Ágnes. 2017. Diskurzusműfajok és beszélt nyelvi szövegtípusok: szociokulturális gyakorlat, elsajátítás és tudás az oktatásban és a mindennapokban. In: Antalné Szabó Ágnes Balázs Géza Bartha Csilla Kardosné Balogh Judit Keszler Borbála Kugler Nóra Lengyel Klára (szerk.) Grammatika és oktatás. Budapest: ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék. 1.
Hámori Ágnes. 2017. Egy orális kultúra vizualitása: a cigány nyelvhasználat megjelenései a youtube és a facebook „virtuális” terében
Hámori Ágnes. 2017. Műfaj és szövegtípus a szociolingvisztika / diskurzuselemzés oldaláról: egy műfaj sémájának összetevői és kiépülési dinamikája
Hámori Ágnes. 2017. Nyelv, tudás és esélyek
Hámori Ágnes. 2017. Romani nyelvhasználat a facebookon: egy archaikus nyelv a harmadik évezred online diskurzusuniverzumában
Romanek, Péter Zalán, Csilla Bartha, Ágnes Hámori, and Margit Holecz. 2017. Bottom-up Standardisation? The First Hungarian Sign Language – Hungarian Online Dictionary: 25. International Annual Meeting of Chinese Linguistics, Budapest. 2017. június 27-28.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes, Huppert Anna. 2016. Az öregség/idősség és kor konstruálása és prezentációi: Szociolingvisztikai és diskurzuselemzési alapvetések és gyakorlati elemzések. In: Balázs Géza, Veszelszki Ágnes (szerk.) Generációk nyelve: Tanulmánykötet. Budapest: Magyar Szemiotikai Társaság (MSZT); Inter Kht; ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék. 203–220.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes. 2016. Kölcsönös bevonódás, korpuszalapúság, multidiszciplinaritás a JelEsély és NyelvEsély projektben: Az oktatási nyelvi tervezés egy lehetséges szociolingvisztikai modellje: ELTE Grammatika és oktatás c. konferencia. Budapest. 2016. november 24.
Hámori Ágnes, Tücsök Dorottya, Romanek Péter Zalán. 2016. Területi változatok, hozzáférés, terminológiai fejlesztés: A magyar jelnyelvi alapszótár és oktatási jelkincstár kialakításának (oktatási) sztenderdizációs kihívásai
Hámori Ágnes, Tücsök Dorottya, Romanek Péter Zalán. 2016. Területi változatok, hozzáférés, terminológiai fejlesztés: A magyar jelnyelvi alapszótár és oktatási jelkincstár kialakításának (oktatási) sztenderdizációs kihívásai
Hámori Ágnes. 2016. Diskurzusműfajok és beszélt nyelvi szövegtípusok: szociokulturális gyakorlat, elsajátítás és tudás a mindennapokban és az oktatásban
BARTHA CSILLA, BOKOR JULIANNA, HARGITAI EVELIN, HÁMORI ÁGNES, HELTAI BORBÁLA, HUPPERT ANNA, KRESZTYANKÓ ANNAMÁRIA, TÜCSÖK DOROTTYA. 2015. Szakmódszertani tudástár: Koncepció.
Bartha Csilla, Hámori Ágnes, Heltai Borbála, Márku Anita, Holecz Margit, Huppert Anna, Ökrös Ferenc, Pásztor Diána, Varjasi Szabolcs, Vass Ferenc (szerk.). 2015. Jelnyelvek mint anyanyelvek: A kifejezés, a megismerés és az esély szabadsága nemzetközi tudományos konferencia. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpont.
Bartha, Csilla, Ágnes Hámori, Borbála Heltai, Anna Huppert, and Szabolcs Varjasi. 2015. Round Table Discussion – Contribution of the Hungarian Team: 3rd LEARNme Workshop Barcelona 2015. április 8–9.
Hámori, Ágnes, and Csilla Bartha. 2014. Style, sociolinguistics, social minds: Socio-cultural factors in style Budapest 2014.02.5–6.
Hámori Á. 2010. A figyelem és a beszédaktusok összefüggései a társalgásban. PhD diss.
Hámori Ágnes. 2008. A figyelem és a beszédaktusok összefüggései a társalgásban. ÁLTALÁNOS NYELVÉSZETI TANULMÁNYOK 22: 161–201.
Hámori Ágnes. 2007. Irányítás, dominancia és stílus: A Kulcsár-kihallgatás a nyelvészet szemszögéből. VALÓSÁG: TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KÖZLÖNY 50, 2: 88–108.
Hámori Ágnes. 2007. Párbajokról nyelvészetileg: Miniszterelnöki viták jellegzetességei társalgáselemzési szempontból. SZÁZADVÉG 12, 43: 3–35.
Hámori Ágnes. 2006. A személyközi viszonyok: a hierarchia és az érzelmi tér alakítása a társalgás eszközeivel. In: Zsilinszky Éva, Érsok Nikolett Ágnes, Slíz Mariann (szerk.) Félúton: az ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolájának konferenciája. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság (MNYT). xx. Paper: 8.
Hámori Ágnes. 2006. Az alá-fölérendeltségi viszonyok és a beszélői attitűdök kifejezése a társalgásban. KOMMUNIKÁCIÓ MÉDIA GAZDASÁG 4, 1: 97–122.